Alla inlägg under juni 2010

Av Malin - 22 juni 2010 19:33

Nu är det dags att ta sig i kragen med allt vad hundträning och bloggande heter! De senaste 2 veckorna har Izzan verkligen visat framfötterna och träningssuget och motivationen har då så sakteligen kommit smygande tillbaka.


Annars kan jag säga att jag varit rätt så trött på att vara hundägare, att aldrig vara helt fri, att behöva ge upp saker, alltid behöva ut o promenera flera gånger om dagen, träna, etc etc. Att Tilly har en viss osäkerhet med andra hundar på promenad har inte gjort livet roligare… När jag nämnde detta för Christian så sade han: Men hundar är ju hela ditt liv?


Mmm just det, det har varit hela mitt liv i 6 år…shit….undra vad jag hade gjort om jag aldrig hade skaffat hund?


Men så är det ju så att jag älskar verkligen mina hundar, så otroligt mycket! De är en del av vår familj och jag blir lycklig av att komma hem och möta dem och jag blir lycklig av att ha en varm liten kropp mot mig i soffan om kvällarna och jag blir lycklig när vi har roligt tillsammans på tränings och tävlingsplanen!! Jag skulle aldrig kunna ge upp dem för något i världen!   


Okej tillbaka till Izzans senaste framgångar. Den första var i Höganäs där vi tävlade i agility och där Izzan i just agilityklassen går in och gör det bästa loppet i hennes karriär!

Hon är fokuserad och otroligt lyhörd vilket resulterar i att hon kommer på en 4:e plats med tiden 37.5/53.0 sek. Den som kom in på 5:e plats hade en tid på 46 sekunder något så hon var rätt så snabb!

Kul att äntligen få komma runt och då också få en pinne! Hoppas bara att det inte dröjer lika lång tid till nästa…

Aisha var också med och tävlade och och kom på 9:e plats med 10 fel. Vi har haft lite slalombekymmer de senaste tävlingarna och så även denna, först ingången och sedan att hon gick ur. Dags att ta tag i kanske?!


Vi har även tagit tag i lydnaden lite grann…fick ett infall för ett par veckor sedan och efteranmälde till en lydnadstävling i Torsås. Inte helt genomtänkt då det är länge sedan jag lade något riktigt fokus på lydnaden… Men men tjejerna måste ha rätt så bra grundträning för på de 3 passen vi hann med så kom de ändå tillbaka i form och verkade förstå vad jag bad dem om. Det var bara Izzan som en vecka led av lite amnesi över vad  ligg egentligen betydde så sista veckan var det mycket fokus på att komma på det igen!


Så kom då den 19:e och det som var lite skoj var att det var 3 pinschrar som tävlade denna dag. Jag med Izzan i 1:an och Aisha i 2:an och Johan med Ghea i 1:an!


Aisha började i 2:an och såklart drog jag startnummer 1! Lyckas alltför ofta med detta när vi tävlar lydnad…

Platsliggningen gick alldeles lysande och hon låg kvar så fint de 3 minuter vi stod bakom klubbstugan. Skönt för sist vi tävlade så reste hon sig och kom till mig.


Dock så hade hon en hel del fokus under hela programmet åt husse som satt uppe vid klubbstugan vilket inte gjorde lydnadsprogrammet helt komplikationsfritt! Vi lyckades skrapa ihop 100p i alla fall vilket räckte till ett 3:e pris. Inte vår bästa tävling men inte heller den sämsta… Aisha var inte helt på G och ska vi tävla i lydnad så tror jag att det är bäst att husse stannar hemma!


Våra poäng blev i alla fall:

Platsliggande: 10

Fritt följ: 6

Läggande: 6.5

Inkallande med ställande: 6

Sändande med ställande: 0

Apportering: 0

Fritt hopp över hinder: 9

Fjärr: 0

Helhet: 6


Och så till Izzie som gjorde sin debut i 1:an! Kan säga att jag var liiiiite nervös för hur det skulle gå även om jag visste att om hon bara kunde fokusera så skulle det gå bra.


Drog nummer 3 och det kändes helt ok….sen drog Johan med Ghea nr 2 och jag blev genast lite nervösare…. 2 orutinerade pinschrar bredvid varandra på platsliggningen? Hur skulle det gå? Men Izzan skötte det fint och hade bra fokus på mig 20 m bort, duktig tjejja! Låg även kvar fint när jag kom tillbaka!


Tandvisningen var inte heller något problem och domaren gosade lite extra med Izzan när han hade kollat tänderna!


Linförigheten gick i stort bra men vi tappade en hel del när vi skulle göra helt om och i vissa svängar där hon tappar fokus helt. Dock återkom hon snabbt till arbete och fokus vilket var toppen!


Läggande tycker jag att han var lite snål men tydligen var hon långsam ner… Vad det är för DK jag har gett det  förstår jag inte heller men antagligen gör jag något med kroppen!


Inkallandet gick okej med en fin ingång, dock lite dålig fart, kanske började fröken fundera på vad som egentligen pågick när hon inte fick belöning för något? Uthållighetsträning framöver med andra ord…


Ställlande var jättefint förutom att hon inte följde med mig på en gång utan jag fick ryta i med ett ”Izzie”. Själva ställandet superfint och hon stod bra tills jag kom tillbaka och bad henne sitta ner!


Apportering som brukar vara Izzans paradnummer gick inget vidare enligt mig. Kanske var hon trött i huvudet här? Hon väntar fint på mitt kommando och tar apporten dock osäkert vilket också visar sig när hon sedan släpper den… Har typ aldrig hänt!!! Men som sagt mer uthållighetsträning!


Hopp över hinder var bara så snyggt! Duktig tjej!


Poängen:

Platsliggning: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 7

Läggande: 7.5

Inkallande: 9

Ställande: 8

Apportering:7

Hopp över hinder: 9.5

Helhet: 8.5


Vilket summa summarum bli 167.5 poäng, ett 1:a pris och klassvinst!! Så fantastiskt roligt att få kliva upp överst på pallen!  


  

Trivdes rätt så bra här!  


Efter detta följde vi med till Påbonäs där familjen Svensson med hundarna Ghea och Comtessa bor. Underbart hem hade dem och hundarna röjde som bara den! 7 pinschrar, en bc och en liten mellanpudel och alla kom så bra överrens! Det bjöds även på grillad korv och lite fika! En riktigt bra avslutning på en riktigt härlig dag!


Alla foton här nedan är tagna av Oskar Svensson!

  

Alla vovvar utom Totti kan återfinnas på denna bild

 

 Totti och Tilly gillade varandra...



Även Haze var en uppskattad lekkamrat!


Aisha är ingen badhund, nära vatten kommer hon bara för att släcka törsten! 


Izzan håller koll så att alla sköter sig! 

   

Aisha och Comtessa fann varandra

 

  

Ännu en bild på polarna! Tilly har återigen doppat sig...


  

Husse är snäll o torkar lite...


  

Kan man ha det bättre?


  

Izzan talar om vad hon tycker om Taurus uppvaktningsförsök...


  

Världens bästa Izzie!  

 

Så nu är planen att jag och Izzie ska börja träna inför 2:an, Aisha ska få fortsätta träna så får vi se om det blir någon mer tävling för henne…kanskekanske…


Lilla Tilly ska jag sätta igång ordentligt med grundövningar för lydnaden… Ska sätta mig ner och göra upp en liten planering så får vi se var vi landar!


På söndag är det dags för agility i Simrishamn!

Vågar man hoppas på favorit i repris?

Ovido - Quiz & Flashcards