Direktlänk till inlägg 26 maj 2008

Viltspår

Av Malin - 26 maj 2008 14:18

Igår bar det iväg till Joanna i Nybban med väskan fullpackad med blod, klövar, linor, godis, tja allt man behöver för att träna viltspår!
Vi  packade in oss i bilarna och styrde mot Kuppramåla (tror jag det hette) där Linus föräldrar har skog så att vi skulle kunna spåra ostört.


Det var snart ett år sedan jag och Aisha gick ett spår och Izzie hade aldrig provat. Jag lade ett kortare spår åt Izzie med en vinkel medan Aisha fick ett mycket längre spår på kanske 400-500 m med bloduppehåll, återgång och 4 vinklar.... Sedan fick detta ligga och dra till sig ett tag medan vi pratade knatade tillbaka och sedan satt och pratade om ditt och datt!


Sedan började jag med Izzie, där finns ingen tvekan! Åhh blod sa Izzie och satte av i spåret. Det var riktigt roligt att se henne och hon är såå spårsäker! Inga problem vid vinkeln och sedan markerade hon klöven fint även om den inte var så intressant. Hon höll ett bra tempo idag med vilket jag är glad över då hon i personspåren har varit alldeles för het!!


Sedan var det Aishas tur! Lilla gumman, matte gav henne ingen lätt uppgift men hon löste spåret galant! Hade en liten tappt vid bloduppehållet men jag hade ju också lyckats göra den precis innan ett knippe granar som stod tätt, tätt som inte var helt lätt att ta sig igenom. Efter det spårade hon helt klockrent genom blandskog, sumpmark och där det var skövlat. Återgången brydde hon sig inte om alls!

Spårade fint fram till klöven och fick sååå mycket beröm och godis såklart när hon hittade den....


Så jag har lite hopp inför KM i viltspår. Vi kommer iallafall inte göra bort oss och gör vi det kan jag nog inte skylla på mina hundar utan då är det mitt fel att jag inte förberett dem bättre!


Hur som haver så var det väldigt roligt och det blir nog fler turer här framöver med Joanna och Exit som oxå var med och som lyckades bra med sitt spår!

Nu ser vi fram emot KM:et och att träffa alla härliga pinschermänniskor!

 
 
Sanna & Kelly

Sanna & Kelly

26 maj 2008 15:51

Vilka snälla och positiva kommentarer du skriver till mig efter våra tävlingar! Uppmuntrande och det känns bra att höra, i synnerhet då det kommer från en person som är erfaren på området. Tack så mycket!
Nej, kommer inte till KM:et. Spårade ju flitigt hela sensommaren och höst och halva vintern med Kelly och sedan körde vi flera tävlingsspår under kort tid så han är lite utsliten och vill knappt spåra alls nu och speciellt inte på tävling. :( Så det skulle med största sannolikhet inte löna oss att testa på KM:et, bättre att ge Kelly mer tid från spårandet. Det är ju en del lydnad och utställningar nu så viltspåret kan gott vänta till hösten eller till nästa år. Däremot kommer vi ner till Vänersborg på lördagen och lär väl med största sannolikhet vara med om det är hundprommis/grillning på kvällen och sedan ska vi ställa på söndagen. Ska du vara med på lördagen och ställa på söndagen? (Är nyfis på vilken konkurrens det är, hoppas på mycket tikar... ;-) )
Ses kanske då?

http://www.barkingkelly.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 4 februari 2012 14:38

Igår hade vi en busy dag kan man säga! Vid 8.45 var jag och lämnade Aisha hos veterinären eftersom jag hittat en knuta vid ett juver vilken såklart behövde opereras bort, Dem som känner oss vet att veterinärbesök med Aisha är ngt som ger både henne...

Av Malin - 25 januari 2012 12:32

Tycker att det kanske är hög tid att berätta om flockens senaste nytillskott. Hon hämtades för lite mer än 2 veckor sedan och är nu lite mer än 10 v.   Låt mig presentera Finnbogårdens Haze!                   Haze 10 v   Hon är ett lite...

Av Malin - 3 mars 2011 21:56


     Idag fyller min bästa kompis Aisha veteran! I 7 år har jag och denna underbara hund delat våra dagar tillsammans och vi har upplevt allt mellan himmel och jord. Allt från den härliga vardagen till träning och tävling i diverse grenar som...

Av Malin - 28 februari 2011 19:14

Igår tog jag och Josefin vårt pick och pack och begav oss upp till Kristinehamn. Jag hade åkt upp kvällen före då det är en bit att ta sig... Hade en mysig kväll framför Melodifestivalen och vi käkade god indisk mat som Josefin hade fixat! Efter ...

Av Malin - 19 februari 2011 16:57

Idag har jag och Tilly varit på klubben där vi träffade Annika med Totti och Taurus och på schemat stod lite lydnadsträning då vädret inte tillåter så mycket annat just nu...    Laddar inför kommande träning! Jag och Tilly har tränat på m...

Ovido - Quiz & Flashcards