Direktlänk till inlägg 14 september 2008

Agility och lydnad med lillskrutt!

Av Malin - 14 september 2008 09:37

Japp igår var jag och Izzie och tränade agility och lydnad på Forserums BK! Tycker att det är en trevlig klubb om än lite liten och jag måste snart bestämma mig om jag vill tillhöra dem eller Jönköpings BK...


Iallafall så när vi kom till agilityplanen igår så var det nästan inga hinder framme och det gick inte att komma åt dem men det fanns ett gäng hopphinder och det är ju alltid bra att träna handling!

Planen var annars att introducera bl.a tunneln för lillskrutt menmen det kommer fler gånger!

Och kanske var det bra för när jag började köra med Izzie och körde vänsterhandling så hade hon en jäkla fart och driv och tyckte att det var skitkul! Hon lyssnade bra på kommandona och gjorde faktiskt riktigt tighta snygga svängar! :-)

Men sedan skulle jag köra höger handling och jag säger bara det....katastrof! :-)))

Haha matte måste ha varit riktigt DÅLIG på att träna från det hållet för Izzie såg mest ut som ett stort levande frågetecken!

Intressant det där att kroppsspråket påverkar så mycket för annars är det ju precis samma kommandon jag använder...


Jaja vi körde på lite och tillslut gick det hyffsat iallafall och vi kunde avsluta agilityn med ett lyckande!


Jag varvade hela tiden träningen med olika lydnadsmoment! Och vilken hund hon är, så pigg och alert och såå med på noterna... Hon slår verkligen Aisha på tassarna med sitt grymma fotgående! Kontakten är underbar och positionen och sättandena.... Det enda "problemet" är att hon kan vara för het och sedan så är vänstersvängarna fortfarande lite kluriga!

Det är sååå roligt att träna med henne....


Vi körde även lite läggande, ställande och inkallning! På inkallaningen hade jag Izzies favvoleksak i handen, en boll på snöre, och hon hade svårt att sitta kvar för det var ju sååå roligt borta hos mig! Hon tjuvade en gång men det har hon ju ingenting för och det vet hon egentligen men sedan gick det klockrent! Har en annan ingång på Izzie än vad jag har på Aisha och hon gör det så snyggt!!

Apporten är inget som helst bekymmer heller och vi alternerar mellan att träna 2:ans apport med 1:ans och båda sitter som en smäck. Det är verkligen skillnad på att träna en hund med föremålsintresse mot en hund som totalt saknar...

Även rutan fick lillskrutt testa på! Kör med target och började klicka in att hon skulle trampa på ett lock som sedan placerades i rutan. Det tog några gånger och vi behöver jobba mycket, mycket mer på detta men flera gånger sprang hon in fint och trampade på locket!


Okej, slut på skrytbloggen om lillan men det är bara sååå kul när det går sådär riktigt bra och hunden tycker att det är lika roligt som jag tycker!!

 Slänger med lite bilder som kvaliten är sådär på men det är vi iallafall!:-)

En bonusbild på när Izzie hade ett sår på örat och fick ha huva på sig för att Aisha baisha inte skulle slicka upp såret... Aisha fick även prova att ha sympatihätta något som inte uppskattades jättemycket och hon slapp snart ifrån den! ;-)


Sist men inte minst ett stor GRATTIS till Sanna med Kelly som igår fick sitt efterlängtade LP1! Ha en skön söndag allesammans....

 
 
Josefin

Josefin

14 september 2008 12:32

Klart du ska njuta över att du har en hund med annan attityd än din första. Det gör jag! :D Säkerligen är de duktigare på grund av att vi är det men, de är ju individer. Om det bara har att göra med oss som tränare tänk då hur nästa hund kommer att bli. SM nästa? ;)

http://www.pinscherpojkarna.se

 
Sanna & Kelly

Sanna & Kelly

16 september 2008 09:44

Tack snälla för grattis och grattis, snällt att uppmärksamma det i din blogg! :D
Ja, efterlängtat värre men nu ska jag inte gnälla längre. Det var tufft där i våras och halva sommaren innan det lossnade men sedan har det verkligen gått som smort, tänk att harva och harva och sedan bara 1:a, 1:a, 1:a... Det trodde jag aldrig! Trots allt så är det ju ganska lätt att råka nolla något även om hunden kan det bra.
Ja ja, nog om mig!

Kul att det går så bra med lilla Izzie! Oh, om jag var du så skulle jag känna mig så ivrig att komma igång och tävla... Alltså, den där känslan efter ett riktigt lyckat tränigspass, härligt!

http://www.barkingkelly.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 4 februari 2012 14:38

Igår hade vi en busy dag kan man säga! Vid 8.45 var jag och lämnade Aisha hos veterinären eftersom jag hittat en knuta vid ett juver vilken såklart behövde opereras bort, Dem som känner oss vet att veterinärbesök med Aisha är ngt som ger både henne...

Av Malin - 25 januari 2012 12:32

Tycker att det kanske är hög tid att berätta om flockens senaste nytillskott. Hon hämtades för lite mer än 2 veckor sedan och är nu lite mer än 10 v.   Låt mig presentera Finnbogårdens Haze!                   Haze 10 v   Hon är ett lite...

Av Malin - 3 mars 2011 21:56


     Idag fyller min bästa kompis Aisha veteran! I 7 år har jag och denna underbara hund delat våra dagar tillsammans och vi har upplevt allt mellan himmel och jord. Allt från den härliga vardagen till träning och tävling i diverse grenar som...

Av Malin - 28 februari 2011 19:14

Igår tog jag och Josefin vårt pick och pack och begav oss upp till Kristinehamn. Jag hade åkt upp kvällen före då det är en bit att ta sig... Hade en mysig kväll framför Melodifestivalen och vi käkade god indisk mat som Josefin hade fixat! Efter ...

Av Malin - 19 februari 2011 16:57

Idag har jag och Tilly varit på klubben där vi träffade Annika med Totti och Taurus och på schemat stod lite lydnadsträning då vädret inte tillåter så mycket annat just nu...    Laddar inför kommande träning! Jag och Tilly har tränat på m...

Ovido - Quiz & Flashcards