Direktlänk till inlägg 28 september 2008

Hundhelg i praktik och teori...

Av Malin - 28 september 2008 17:30

Ja det här helgen har jag ägnat i hundens tecken!

I fredags åkte jag och Christian mot Vänersborg för att gå viltspår med Izzie och Aisha, det avr på samma plats där KM hölls och de hade ett ordinarie prov som passade bra i tiden.


Aisha fick vara första hunden ut och direkt när vi kommer in i skogen säger domaren att det var väldigt mycket älgflugor och att det just nu var vääldigt mycket älg i skogen....hmm... Aisha är en väldigt viltintresserad dam vilket jag märkt både under träning och under tidigare 2 spår som vi har gått men iväg bar det iallafall!

Och Aisha tog starten bra och började spåra men det var ett väldigt snurrande och jag hade väldiga problem med att läsa av henne om hon var gick på spåret eller på färskt spår. Hon redde iallafall ut första två sträckorna även om jag förstod att det var med nöd och näppe men vid tredje sträcklan så seglade hon iväg fast jag trodde att hon var rätt och där bröt domaren och plockade tillbaka oss till spåret som låg 35 m i motsatt ritktning...haha...


Domaren gav iallafall väldigt bra konstruktiv kritik och tips på fortsatt träning för som han säger så handlar det inte om att hon inte kan spåra för det visade hon att hon kunde särskilt på de sista sträckorna när jag gick in och bröt de gånger som hon försökte gå på annat.

Anledningen till att han inte bröt tidigare var också att hon hela tiden återvände till spåret för att sedan vika av igen!

Menmen, skottet var inga problem och de sista stärckorna gjorde hon snyggt men det blev ju ett 0 pris tyvärr!


Shit happens och jag tar det faktiskt inte så hårt, viltspåret är ett roligt komplement till den övriga träningen vi gör och ska jag vara ärlig så har hundarna faktiskt inte gått ett spår sedan KM.... ;-)


Nu var det lilla Izzies tur, och hon var uppstressad efter att vi själva stressat iväg lite och missbedömt tiden det tog att köra till Vänersborg så det vart bara ut och kissa av hundarna innan Aisha gick första spåret.

Iallafall så var Izzie taggad och hon tog sig an spåret jättefint och gick klockrent nästan hela tiden! Det var den sista 5:e sträckan som gick precis där rådjuren hade en massa stigar över en liten å och där vek hon av för att kolla läget lite men kom snabbt tillbaka. Sedan var det dags för skottet och detta var Izzies första skott så lite nervös var jag allt över om hon skulle reagera eller inte men det gjorde hon inte direkt utan hon hade en fortsatt viftande svans men hon var tvungen att gå fram till domaren och kolla av honom lite och vad det var han grejade med!


Och min lilla skrutt fick sitt första 1:a pris!

Sååå skoj och det syns verkligen på Izzie hur kul hon tycker att det är vilket gör det extra roligt!!


Iallafall så fick vi vårt diplom, pengar skiftade ägare och sedan så var det dags att fara hem för att packa och sedan hoppade jag in i bilen för att åka till Josefin i Linköping för attt gå på kursens hundens beteendebiologi som hade sin helgträff!

Jag och Josefin ägnade kvällen åt Greg Derret och hans handlingsfilm och det var döskoj!! Sedan satt vi och pratade fram tills kl var 01.30 tror jag och det var kanske inte det smartaste med tanke på föreläsningarna som väntade mellan kl 09.00 och 18.30 på lördagen....

Men det gick även om ögonen ibland höll på att falla ihop då ämnena ibland inte var helt inriktade på hund utan andra mindre roliga saker!


Helgen var jättebra ur många aspekter men det som var intressantast fick minst tid och sist på dagen och det var en rovdjursskötare från Kolmården som skulle prata om vargen och dess beteende!

Så intressant och det var synd att folk inte tog tillfället i akt att lysnna på all hennes kunskap utan gjorde en stor del av föreläsningen till en diskussion om rovdjurspolitik, ack så viktigt men så fel forum att föra diskussionen i!!


Lördagskvällen ägnade jag och Josefin åt god mat och agility, denna gång Jenny Damms filmer innan vi stöp i säng!!

Seadn ägnades söndagen åt hundens sinnen, genetik och delfiners kommunikation hör och häpna! En mer intressant dag överlag men nu är jag proppfull i huvudet och det ska bli skönt att bara sjunka ner i soffan och slappa... Imorgon har jag matteprov så liiite tid får jag ägna åt det!!


C U !


 
 
Ingen bild

Sanna & Kelly

29 september 2008 13:50

Grattis till Izzies 1:a pris!
Det är inte direkt så man kan göra med lydnaden: köra ett tävling i början av juni och sedan inte köra något förrän i slutet av sep och då plocka hem en 1:a. Eller ja, jag tror inte det skulle funka i alla fall men jag tänker inte testa. ;)
Låter som en skojig helg men jag förstår att du är trött nu.
Ha en bra vecka!

 
Josefin

Josefin

30 september 2008 10:14

Grattis igen till Izzies första pris! Det var tråkigt att vi inte kunde ha träffats med hundarna i helgen men det tar vi en annan gång!

Jo, mitt huvud och kropp var väldigt seg igår. Med tanke på att jag inte lärde mig något nytt och nyttigt är det förunderligt . . . ;) Nu längtar jag så tills fortsättningskursens helgträff. Den BORDE i alla fall handla om HUNDAR!!! :p

http://www.pinscherpojkarna.se

 
Joanna

Joanna

30 september 2008 13:59

Ja jag har redan grattat er för det åtråvärda priset :-) Bra jobbat, nu har hon tränat spår lika många gånger som hon tagit pris kan man säga ;-)
Pussa töserna från mig...

http://www.hickson.nu

 
Ulla-Britt

Ulla-Britt

30 september 2008 21:11

Stort grattis till 1:a priset!

http://www.xothello.se

 
Emma och Harry

Emma och Harry

1 oktober 2008 15:29

Grattis!! :D

Vi ska tävla agility i helgen... Jag mår nästan dåligt över det. Både vill och vill inte. BLä vad livet med pinscher är påfrestande ibland... ;)

http://herrharry.se

 
Emma och Harry

Emma och Harry

1 oktober 2008 22:29

Jo, du har SÅ RÄTT i det du skriver! Det jag vill är ju att ha roligt med min hund. Den största delen har jag ju ändå roligt med Harry. Han är mitt hjärta och jag skulle aldrig byta bort honom.
Men en kelpie som ett komplement skulle ju vara toppen, det är bara att övertala husse kvar. Och det går tröööögt!

Jag ska gå in med inställningen att "nu jävlar ska vi köra" och hoppas på det bästa! Jag vet ju att vi kan, jag vet att han och jag är duktiga! Heja oss!

Heja er också, lycka till i helgen! Hoppas att få läsa en positiv blogg på söndag!
Kramar!

http://herrharry.se

 
Jessica & Desti

Jessica & Desti

2 oktober 2008 10:35

Grattis till 1:a priset!! Vad duktiga ni är!! :D

http://vovve.info/jezzi

 
Ingen bild

Sanna & Kelly

4 oktober 2008 17:14

Hej!
Jag har utmanat dig! Kika i min blogg från igår fredag! :-D

 
Camilla Allis och Choiz

Camilla Allis och Choiz

5 oktober 2008 21:01

Grattis till en duktig hund och en duktig matte! Det är så roligt att läsa om era bravader!Kram från oss!

http://www.nogg.se/allischoiz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 4 februari 2012 14:38

Igår hade vi en busy dag kan man säga! Vid 8.45 var jag och lämnade Aisha hos veterinären eftersom jag hittat en knuta vid ett juver vilken såklart behövde opereras bort, Dem som känner oss vet att veterinärbesök med Aisha är ngt som ger både henne...

Av Malin - 25 januari 2012 12:32

Tycker att det kanske är hög tid att berätta om flockens senaste nytillskott. Hon hämtades för lite mer än 2 veckor sedan och är nu lite mer än 10 v.   Låt mig presentera Finnbogårdens Haze!                   Haze 10 v   Hon är ett lite...

Av Malin - 3 mars 2011 21:56


     Idag fyller min bästa kompis Aisha veteran! I 7 år har jag och denna underbara hund delat våra dagar tillsammans och vi har upplevt allt mellan himmel och jord. Allt från den härliga vardagen till träning och tävling i diverse grenar som...

Av Malin - 28 februari 2011 19:14

Igår tog jag och Josefin vårt pick och pack och begav oss upp till Kristinehamn. Jag hade åkt upp kvällen före då det är en bit att ta sig... Hade en mysig kväll framför Melodifestivalen och vi käkade god indisk mat som Josefin hade fixat! Efter ...

Av Malin - 19 februari 2011 16:57

Idag har jag och Tilly varit på klubben där vi träffade Annika med Totti och Taurus och på schemat stod lite lydnadsträning då vädret inte tillåter så mycket annat just nu...    Laddar inför kommande träning! Jag och Tilly har tränat på m...

Ovido - Quiz & Flashcards