Alla inlägg den 22 november 2008

Av Malin - 22 november 2008 18:48

Det gick bra i torsdags, telefonen ringde här på eftermiddagen och det var den andra hundens matte som ringde för att höra hur vi skulle göra på kursen. Hon var beredd att avstå sin plats de resterande gångerna ifall jag tyckte att det kändes jobbigt att ha dem med.... Hon undrade också hur jag och Izzie mådde såklart! Väldigt bra och trevlig initiativ av henne!


Iallafall så diskuterade vi oss fram till en lösning som kändes bra för båda och jag kunde med en bra magkänsla åka till kursen.

Vi gick en promenad tillsammans med hundarna innan kursen och i början hade Izzie raggen rest men det släppte allteftersom vi promenade och jag tror att det var bra att inleda kvällen så!

Sedan så körde de med koppel och någon gång utan men då var vi på lååångt avstånd och jag medveten om att hon var lös ifall hon skulle få för sig något... Men det gick väl och det känns sååå skönt!


Det är roligt att köra Izzan, alltid pigg och glad, tar både godis och leksak som belöning! Det gick bra i torsdags men vi måste jobba mycket mycket på kontaktfält och gungan. Hon springer kontaktfält bra men i en sådan jäkla fart att det lätt blir lite okontrollerat.

 Men som sagt, kul med en hund som alltid är tänd och vill jobba, det kan jag säga!

Aisha var också med och fick köra lite olika kombinationer, återigen med inriktining på att få upp farten då hon ju är "aningen" långsam....

Och det gick bra! Hon var supertaggad och lite var detta generalrepetition inför tävlingen som vi var på idag.....


Idag var det nämligen en inofficiell tävling i Forserum!

Vi var anmälda till alla 3 klasserna som var hoppklasser, domare var en tjej som heter Stina som har en pinscher från Rivendells!


Det var roliga banor, den första var en fartig bana utan slalom...och det kändes som en bana som kunde passa oss!

Aisha var supertaggad och satt och trampade på stället för att få köra igång... Det ryckte i henne för att få starta när domaren visslade och det var så jäkla gutt att se så mycket vilja och attityd i min lilla dam!

Och så bar det iväg, och fasiken vad hon kutade på Aisha, det är sååå synd att vi inte fångade detta loppet på film för hon gick sååå jäkla bra!

Det kände väldigt ovant att handla en Aisha med så mycket fart och driv men det kändes också jäkligt bra och lyckan var ju när vi gick i mål utan några hinderfel!

Aisha fick såklart jättemycket gottis i form av hotdogs! :-)


Sedan var det dags för nästa bana som hade slalom som andra hinder och sedan var den rätt så kringelikrokig... Memorerade banan så gott jag kunde och sedan var det dags!

Detta loppet körde dock ihop sig redan i slalomet, jag gav Aisha en taskig ingång och fick börja trilskas, och hon fick överslagshandlingar och började lukta på koner istället!

Kom dock igenom slalom men sedan kändes det som jag tappade Aisha och efter ett par hinder bröt jag faktiskt, hon luktade bara runt och det var inte det vi var där för att göra!


Sista loppet var också det en trixig bana där flera hinder skulle tas flera gånger fram och tillbaka....

Hrmm...en taggad fartig hund som i första loppet men tyvärr en totalförvirrad matte som glömde bort banan! :-/

Har faktiskt aldrig hänt förut men nu fick jag leta nr för att veta vart vi skulle ta vägen! Haha stackars hund! Det är ett under att vi kom runt och att hon fattade vad jag ville.... Avslutningen gjorde vi dock skitbra rent ut sagt och vi kändes verkligen som ett team, en underbar känsla!

Så vi började dagen mycket positivt och avslutade den med samma härliga känsla!


Stannade såklart till prisutdelningen och vem ropar dem inte upp som segrare till medium Hoppklass A om inte Aisha!!!

Det ni, vi kom runt nollade och vann mediumklassen!

Känns ju bra inför nästa års tävlingar om vi bara får lite bättre fart i slalom!

Vi kom även 2:a i det sista loppet trots att matte var totalt förvirrad.... Duktig Aisha som jobbar in i det sista dock!


Så vi kom hem med finfina rosetter som det står 1:a och 2:a på och ett nytt reflexhalsband och koppel samt tuggben!


Hade tagit lite kort på Aisha med sina fina rosetter men tyvärr har datorn ballat ur och vill inte föra över bilderna!

Men ska försöka ta tag i det imorgon så ni får se dem! Dem är jättefina... Våra första agilityrosetter!!



Ovido - Quiz & Flashcards