Alla inlägg den 22 april 2008

Av Malin - 22 april 2008 12:08

Igår åkte jag och tjejerna upp till klubben för att träna lite! Bäst att passa på medan man är ledig och solen skiner....

Jag och Aisha körde lite hinderkombinationer, slalom, balanshinder och tunnel. Gick riktigt bra idag och hon var laddad och väldigt lyhörd! Slalomet gick över förväntan idag och hon tog det helt självständigt! :-)


Så vår agilityplan nu är att fortsätta utveckla slalom så att det går snabbare än vad det gör nu samt att det såklart ska bli ännu mer säkert. Sedan så ska vi fokusera på gungan, där tycker Aisha att det är rätt äckligt att vara särskilt när den ska slå ner så det måste vi jobba på!


Tanken vara att Izzie skulle få prova tunnel och några riktigt låga hopphinder men lilla damen hade öronen fulla av knäck och en nos som bara sniffade efter kaninbajs så det vart ingenting med det... :-(

Frustrationen är stor när man själv är taggad att träna och så faller det på att hunden inte har lust...urk säger jag bara!!

Iallafall så förflyttade vi oss till lydnadsplanen och där vaknade väl Izzan till lite för där brukar det alltid hända en massa kul och så upptäckte hon nog att matte hade KORV i fickan! ;-)

Så vi satte igång att träna kontakt, fotposition och korta stegförflyttningar. Körde även lite snabba lägganden, fortsatte introducera apporten samt tränade på kvarstannanden och inkallning.


Jag alternerade mellan hundarna så först körde jag lite med Izzie sedan med Aisha och så vidare.


Aisha hade apporten på schemat idag! Vi har varit innte på klickerklok.se och läst tipsen om apportering och börjat jobba efter det och se på f-n... Aisha håller nu apporten tills jag klickar!! :-))

I och för sig är jag snabb och klickar men vi är nog uppe i en 3-4 sek och det är bra för lilla damen och efter bara två träningspass med hennes metod!! Jippie säger jag som nu ser ett litet ljus i tunneln!


Aisha fick även köra rutan och där kör vi med targetplatta. Har börjat försöka plocka bort den men det är inte helt enkelt inte... Hoppas att detta snart också ska börja falla på plats dock!

Lite kontaktövningar och fotgånde med språnmarsch och långsam marsch hann vi också med!


Både jag och hundarna är sååååå glada att våren har kommit och med det också motivationen hos både mig och hundarna!!

Aisha har börjat löpa också vilket var ganska bra för då kommer det ju inte att störa mitt under tävlingssäsongen med en massa löp och dylikt...SKÖNT!


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards