Direktlänk till inlägg 30 mars 2009

Rubrik saknas

Av Malin - 30 mars 2009 09:03

Igår började Izzans sökkurs!

Vi körde lite "enklare" hittaövningar för oss med hundar som inte kört så mycket sök... Tydligen är det bara jag som inte har kört ngt sök alls vilket märktes rätt så tydligt! De flesta hundar hade koll på att de skulle lyfta nosen upp från backen för att få figgens lukt i näsan...

Izzie spårhund hade nog inte riktigt fattat vinken!


Första gången figgen gömde sig fick Izzie en massa gottis av honom, och sedan gick han in ett par meter i skogen och då fick hon titta på. Sedan gick jag och Izzie iväg och figgen kom tillbaka och gick ut och runt för att hamna lite längre bort i skogen utan att lämna sin doft så att hunden skulle kunna spåra.


Första gången som vi körde och när Izzie väl fick hans doft i näsan och såg honom så undrade hon va f-n det var för en typ som satt gömd tyst och mörkklädd under granen.... Tror att hon hade söndagens MH med sig i bagaget för hon tog det säkra före det osäkra och skällde ut figgen... =)

Som tur är så får man ju hjälpa sin hund när det inte är MH så hon kom snabbt fram till figgen och fick en riktig mysstund med godis och kel!


Tyvärr var det riktigt dålig vind och andra gången så fick hon upp ett roligt spår istället efter att klantmatte tappat kopplet innan Izzan fått vittring av figgen... Men efter att ha ropat tillbaka henne så kom hon tillslut. Inga skall eller morrningar den här gången hos figgen!


Sista och 3:e gången gick bäst, då fick hon efter några om och men fatt i figgens doft, gick fram helt utan min hjälp, kröp upp i knät hos figgen o åt god blodpudding och myste med honom hela vägen tillbaka till mig!!


Izzie var väldigt lugn och beskedlig igår och de undrade om hon var en reserverad hund....och det är hon då definitivt inte annars men hon var kanske lite tagen av den stora gruppen människor som stod o glodde o sedan allt som var nytt!

Hoppas att hon är sitt vanliga halvgalna jag till nästa gång!


Vi har även med ett gäng tjejer som gick nybörjarkurs förra året och de har börjat med korridorer och påvisningar. Kul att se de som kommit en bit på väg och jag hoppas att jag och Izzie också kan ta oss så långt för det är verkligen häftigt att se hur en duktig sökhund jobbar!


Nu är det dags att återgå till kaströrelser och uppgifter i atomfysik. Prov nästa måndag... Behöver jag säga att jag längtar tills det här basåret är slut??

 
 
Josefin

Josefin

30 mars 2009 12:04

Kul att kursen börjat! Sök tycker jag, i alla fall, verkar roligare än spår. Det står på min prova-på-lista men som tur är har jag fullt upp som det är! ;)

http://www.pinscherpojkarna.se

 
Sanna & Kelly

Sanna & Kelly

31 mars 2009 10:07

Kul kul med sökkurs! Vi kör ju lite amatörsök ibland när vi går i skogen och har sällskap och det tycker Kelly är jättekul men vi har inte tränat på vittring eller med en sådan där pinne som hunden sedan ska ha i munnen.
Men som jag skrev innan, det ska bli skoj att se hur duktig en pinscher kan bli på denna gren.

http://www.barkingkelly.se

 
Johan & Ghea

Johan & Ghea

1 april 2009 15:15

Åhh Sök är så roligt, det gjorde vi mycket i militären. Jag var superduktig figurant. ;o) Kul att ni går sökkurs! Det vill jag också göra. :o)
Hoppas ni mår bra i solen!

Kramar Johan och Ghea!

http://www.ghea.nu

 
Ingen bild

Camilla, Allis Och Choiz

4 april 2009 13:53

Hejsan!
Det låter roligt med sök! Vi får ta det lugnt nu ett tag med vår agility eftersom Choffsan är nyopererad, men man längtar redan till att komma igång igen! Jag tänkte att vi kan ju höras av i slutet av denna månad och bestämma vilken tid vi ska åka - det blir en tidig morgon!
Ha det så bra!

 
Josefin

Josefin

13 april 2009 23:50

Ha, ha, blogga om gårdagen så att jag kan kommentera filmerna. ;) Hjälpte det att stampa i backen Malin? :p

http://www.pinscherpojkarna.se

 
Mari

Mari

20 april 2009 15:37

Tack för en trevlig agilityhelg!

http://azgo.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 4 februari 2012 14:38

Igår hade vi en busy dag kan man säga! Vid 8.45 var jag och lämnade Aisha hos veterinären eftersom jag hittat en knuta vid ett juver vilken såklart behövde opereras bort, Dem som känner oss vet att veterinärbesök med Aisha är ngt som ger både henne...

Av Malin - 25 januari 2012 12:32

Tycker att det kanske är hög tid att berätta om flockens senaste nytillskott. Hon hämtades för lite mer än 2 veckor sedan och är nu lite mer än 10 v.   Låt mig presentera Finnbogårdens Haze!                   Haze 10 v   Hon är ett lite...

Av Malin - 3 mars 2011 21:56


     Idag fyller min bästa kompis Aisha veteran! I 7 år har jag och denna underbara hund delat våra dagar tillsammans och vi har upplevt allt mellan himmel och jord. Allt från den härliga vardagen till träning och tävling i diverse grenar som...

Av Malin - 28 februari 2011 19:14

Igår tog jag och Josefin vårt pick och pack och begav oss upp till Kristinehamn. Jag hade åkt upp kvällen före då det är en bit att ta sig... Hade en mysig kväll framför Melodifestivalen och vi käkade god indisk mat som Josefin hade fixat! Efter ...

Av Malin - 19 februari 2011 16:57

Idag har jag och Tilly varit på klubben där vi träffade Annika med Totti och Taurus och på schemat stod lite lydnadsträning då vädret inte tillåter så mycket annat just nu...    Laddar inför kommande träning! Jag och Tilly har tränat på m...

Ovido - Quiz & Flashcards